Од цвећа цвећу

КАД СЛУШАОЦИ ПРОЦВЕТАЈУ

Досад незабележен концерт одржан је недавно у Барселони

Чувена опера „Гран театре дел лисеу” у Барселони поново се отворила после укидања забрана изазваних пандемијом вируса ковид 19. Како би свечано обележили тај велики тренутак после тешког и застрашујућег пролећа, приредили су концерт пред пуном салом. Свако од 2.292 седишта било је заузето, а публика је као очарана пратила музичаре на сцени. Али нико и није очекивао немирну публику, јер је свако седиште заузела – по једна биљка.
   Уметнички директор Бланка де ла Торе нашла је прави начин да се и весело и безбедно прослави ново отварање опере уз помоћ концептуалног уметника Еугенија Ампудије. Он је овим концертом желео да врати природи парче простора који смо јој одузели. Надахнуће за то је нашао у призорима које смо сви виђали: животиње које су почеле да истражују улице наших опустелих градова. Ампудија сматра да је свету потребно више саосећања, не само међу људима, већ и према нашем (живом) окружењу. Заиста, као да често заборављамо да је оно живо.
   Људи су могли да слушају и гледају концерт уживо преко интернета. Гудачки квартет УсеЛи свирао је прикладну композицију: елегију „Хризантеме” Ђакома Пучинија. Биљке су после концерта поклоњене здравственим радницима главне болнице у граду. Свима се ово учинило као савршен начин да оперу уведу у предстојећу сезону за коју се сви надају да неће бити туробна као ова што је прошла.

Иначе, научници нису сагласни око тога да ли биљке уживају у музици. За сад свакако нема сумње да оне, у неку руку, имају чуло слуха. Иако немају слушне органе, осећају вибрације звучних таласа. Према неким истраживањима, оне уживају у музици. Наводно нарочито бујају од нежнијих вибрација класичне и акустичне музике, али кржљају од снажнијих, стреснијих вибрација електричне и електронске музике. Постоји више таквих истраживања, мада ниједно не одговара строжим научним правилима. Нега је много значајнија за добробит собних биљака, а то није велик прохтев за оно што дају заузврат.

Број: 3559 2020.
Аутор: У. Р.