Зашто кости не могу поново да израсту?
ЈЕЛЕНА Ћ. из Крушевца
До одређене тачке кости саме зацељују. Међутим, не могу да се регенеришу из истог разлога из којег не можемо да добијемо ново око или плућно крило. Премда је ДНК за изградњу потпуне копије целог нашег тела присутна у свакој ћелији с једром, није сва ДНК активна. Већина наших ћелија специјализује се током развоја ембриона, тако да накнадном деобом настаје више оних које одговарају свом положају у телу. Тај механизам је од кључног значаја, а захваљујући њему увек изгледамо исто, упркос чињеници да се наше ћелије непрестано деле и умиру.
Изгледа да постоји обратан однос између сложености организма и регенерације после повреде. Тако даждевњацима поново израста нога, а људима не.
Како знамо да је нешто мокро?
АНЂЕЛИЈА ВЕСИЋ
Суботица
На нашој кожи налази се велики број нервних завршетака који реагују на различите надражаје: додир, вибрације, топлоту, хладноћу и бол, али не и на влажност. Вода је толико свеприсутна у сваком живом бићу да би нервним ћелијама било веома тешко да избегну непрекидне надражаје који би потицали од њиховог сопственог састава. Уместо тога, чини се да је влажност особина коју наш нервни систем учи да препознаје. Она је, заправо, мешавина хладноће, притиска и текстуре.
Истраживање спроведено у Енглеској показало је да се на деловима коже с длакама влажност осећа боље него на глатким деловима коже, за шта је можда разлог то што се на длакавим деловима налази више нервних завршетака који реагују на температуру. С временом сви научимо да осећај хладноће потекао од влажне тканине која се лепи за кожу доњег дела леђа заправо значи да седимо на нечему што је мокро.
Шта је цекин?
ОЛИВЕРА
Ужице
Цекин је једна врста млетачког златног новца. Назив је настао од речи zecca – ’кованица’. Био је тежак 3,56 грама, а Млетачка република почела је да га кује 1284. године. До 15. века постаје најраспрострањенији новац у Средоземљу. У балканским земљама називао се и дукат, по натпису ducatus (у значењу ’дуждова земља’), који се налазио на аверсу кованице.
Aко се вода састоји из водоника и кисеоника, зашто онда не можемо да дишемо под водом?
Бане Вукомановић
Зрењанин
Уколико два или више хемијских елемената реагују на одређени начин, настаје једињење које не мора да има ниједну заједничку особину као елементи од којих је састављено. Тако, на пример, различитим реакцијама између угљеника, водоника и кисеоника могу да настану глукоза, фруктоза, маст, сирће. Премда воду чине кисеоник и водоник, кисеоник из воде не може да се удише јер је сваки атом кисеоника чврстом везом „закачен” за два атома водоника у молекулу воде, док је једном слабијом повезан с још једним молекулом водоника из суседног молекула воде.
Кисеоник који хладнокрвне рибе користе уз помоћ шкрга не потиче из појединачних молекула воде, већ из ваздушних гасова растворених у води, слично раствору гасовитог угљен-диоксида у газираним пићима. Топлокрвне водене животиње, попут китова, удишу кисеоник из ваздуха као и човек јер је овим великим сисарима потребно знатно више кисеоника ког је у води двадесетак пута мање него у ваздуху.
Могу ли муње да севају навише?
УРОШ ПРЕДИЋ
Неготин
Иако се то не виђа често, постоји доказ да муње севају и навише. Наиме, научници из Јужне Дакоте који се баве проучавањем опасних временских прилика успели су да сниме ову необичну појаву. Снимак је показао да обична муња подстиче промене електричног поља у атмосфери, након чега било која висока зграда која се налази у близини може да постане проводник за муњу, да јој обрне смер и врати је натраг у облаке.
Чуо сам да на Тибету постоји печурка која наводно лечи све болести. Да ли је то истина?
РАДОЈЕ ОКАНОВИЋ
Лозница
Ову гљиву зову јара гунбу, што значи ’летња трава – зимски црв’. Ради се о паразитској гљиви кордицепс (Ophiocordyceps sinensis), која уме да насели подземну ларву једне од неколико врста ноћних лептира. Онда изједе ларвино тело изнутра, док спољашња љуштура остаје нетакнута. А кад дође пролеће, из главе гусенице ниче мрки стручак звани строма. Овај поступак се одиграва једино на плодним високопланинским ливадама Тибетске висоравни и Хималаја.
Вековима се верује да ова материја покреће чудотворна излечења и увећава полну моћ. Зато скупљачи за килограм најквалитетнијег јара гунбуа добију отприлике 50.000 америчких долара. Познаваоци овог подручја с тугом примећују да је међу иначе мирнољубивим становницима Тибета и Хималаја за кордицепсом завладала велика похлепа, па се учестале свађе око тога која ће породица користити поједине терене завршавају убиствима.
Да ли су се мамути лињали?
ГОРАН
Кучево
Рунасти мамути потичу од пре око 300.000 година и били су прилагођени изузетној хладноћи леденог доба. Крзно им се лињало као и другим поларним животињама, као што су мошусно говече, ирвас и јак, тако да су имали особено руно. Оно је тело oдржавaло топлим, а прекривала га је ређа длака велике дужине. Природњачки музеј у Београду има мамутове длаке дугачке око пола метра, а и гужвицу руна.
Длакави мамути су живели на огромном поднебљу од Шпаније до Северне Америке, а верује се и да су били изузетно бројни. Праисторијски уметници цртали су их на зидовима пећина у Француској као дугодлаке, али и без крзна.
Да ли саосећање може да се научи?
Тамара
Београд
Емпатија, уживљавање у стање другог, заснована је на способности да се свет види очима друге особе, из њеног угла, а ту вештину деца усвајају од четврте до пете године. Ипак, потпуна саосећајност подразумева и способност прилагођавања сопствених емоционалних одговора, вођење рачуна о томе како се други осећају, схватање њихових потреба и поштовање различитих мишљења. Истраживања показују да је све ове вештине могуће научити, или макар подстаћи њихов развој. На пример, примећено је да разговор о осећајним странама неке приче или бајке с децом старијом од седам година код њих подстиче саосећање, а исто важи и за вежбу током које деца замишљају како би друге особе могле да се осећају у некој прилици. Осим тога, деца су склона томе да усвајају вредности које имају њихови родитељи. Другим речима, ако родитељи по сваку цену непрекидно теже слави, академским успесима и материјалном богатству, није превише вероватно да ће њихова деца ценити саосећајност. Дакле, подучавање појму саосећања почиње тако што се ова особина показује. Деца која осећају сигурност и то да неко брине о њима, највероватније ће показивати саосећајност.