ПЕТКОВДАН - 22. новембар
АВИОН ЗА ДВА ДОРУЧКА
На данашњи дан 1977. године почео је редовни саобраћај између Европе и САД авионом „Конкорд”
Надзвучни авион који су заједничким снагама направили Француска и Уједињено Краљевство први пут је полетео 2. марта 1969. из Тулуза, а у редовни саобраћај ушао је тек седам година касније, са шеснаест серијских примерака.
Иако се капиталистички Запад силно поносио овим раскошним птицоликим авионом који је летео „на ивици свемира” (18.000 метара), Совјетски Савез је годину дана раније пустио у путнички саобраћај „Тупољев 144”, који је у редован саобраћај ушао 1975, на линији Москва–Алма Ата. Из саобраћаја је повучен 2003. године.
Лет „Конкордом” могли су да приуште само веома богати људи. За лет од Лондона до Њујорка трошио је 75 тона горива (што је довољно за обичан лет од Калифорније до Аустралије), а само за рулање на писти две тоне (као просечан аутомобил за шест месеци).
Рулао је брзином од 320 километара на сат, а у лету се кретао двоструко брже од звука (2180 километара на сат).
Карта од Њујорка до Лондона коштала је 8000 долара, 30 пута више него што уобичајено.
А требало је и наплатити прекомерне трошкове, који у првим нацртима нису изгледали тако страшно: првобитна процена развоја оваквог авиона од 70 милиона фунти стигла је до чак 1,3 милијарде.
Једина несрећа догодила се 25. јула 2000. године, када се „Конкорд” при полетању с париског аеродрома „Шарл де Гол” запалио и срушио. Узрок несреће је комад метала на писти отпао од авиона „Де-Це 10”. Пробушио је гуме на летелици, иначе слабу тачку, а парчићи гума су пробили резервоаре, из којих је процурило гориво и изазвало пожар на мотору. Пошто је већ достигао брзину при којој није било могуће обуставити лет, авион се само мало одигао од писте и сручио на аеродромски хотел на крају писте.
До 2003. године је повучен из саобраћаја из три разлога: гориво је поскупљивало, као и карте, а и загађивао је околину без премца – пакленом буком пробијања звучног зида и испарењима скупоценог горива.
Изгледа да је уживанција да доручкујете у Паризу или Лондону и да потом одлетите у Њујорк, уштедите на разлици у временским зонама пет сати и поново доручкујете у Њујорку у то време веома узбуђивала и одушевљавала авио-превознике и њихове платежне муштерије.
Теоријски, у кабини је могло да буде 128 путника, али их је било обично 90 или 100. Сви су успут могли да пију шампањац.
Коментари (0)