За читање и ужвање Момо Капор

29. XI 1972.

Двадесет и осмог у подне, пробијајући се кроз припите чиновнике пуштене два сата раније са посла, он ће се изненада сетити мириса тек помуженог млека.
   Возиће три сата кроз слеђену равницу, све док не избледи брбљање локалног диск-џокеја. Његов син ће казати: „Гле, како је висока трава!”, а он ће казати: „То је кукуруз, кретену један!”, и још ће казати: „Научићеш ти мени шта је кукуруз или не био ја – ја!”, а жена ће казати са стражњег седишта: „Остави дете на миру, откуд дете зна шта је кукуруз?”, и још ће казати: „Преморен си, изгубио си сасвим живце!”, а он ће возити и возити, следећи непрестано неку само њему видљиву линију. Све ће брже и брже возити, као коњ који осећа да се приближава појилу.

   Утераће аутомобил у двориште кроз шкрипаве вратнице које су одавно заборавиле испрезање коњске запреге. Из штале ће изаћи неудата сестра и казаће: „Види ме каква сам, што ниси јавио?”, и казаће још његовој жени: „Опрости, не могу да дам руку, полагала сам кравама, јој, види ме каква сам!”, а жена ће казати: „Ма, ништа, ништа, само ви радите!”, и пољубиће хладан новембарски ваздух изнад десног сестриног рамена, јер не воли да се љуби у лице. Сестра ће више него икад личити на њега, кад мрзи себе, док их буде уводила у кућу у којој се ложи једино у кухињи.

Видеће свог оца огрнутог избледелим официрским шињелом, оним истим у коме се демобилисао 1947. Отац ће седети за столом и гледати у зид, а мајка ће клечати крај лименог шпорета, гурајући кроз тесан отвор ћутке од кукуруза. Отац ће казати: „Што нијеси јавио?”, а мајка ће казати да је баш гледала кроз прозор, кад стиже неки ауто: „Чији ли је, оће ли бити твој, неће, а богами нијесмо се надали!”



   „Малом се пишки”, казаће његова жена. Онда ће пити веома слатку кафу. Кафа ће бити слатка због тога да гости не помисле како се штеди на шећеру.

Онда ће се сетити да није ништа донео кући. Онда ће неудата сестра стајати покрај лименог шпорета, а свима у кухињи ће бити јасно да се жртвовала, да је престарела за удају, да је одвајала од уста, да је волела децу и да је остала покрај ова два гроба, а када свима постане то сасвим јасно, сестра ће се заплакати и изаћи из кухиње.
   Онда ће и он изаћи да види двориште и спазиће нов бицикл. Ставиће сина иза себе и извешће се на утабану стазу испред кућа. Сетиће се да му је бицикл остао једина неостварена жеља. Остао је заувек гладан бицикла. И сад, док се вози поред колонистичких кућа Радојевића, Милошевића, Војиновића, Милића, Ћатовића, Мучалица, Божовића, Пејовића, Петковића, Лончара, Чарапића и Бањаца, у ушима ће му одзвањати реченица његове младости – „Дај један круг”. Видеће осамљене салаше у даљини, видеће зеца у трку, видеће задружни дом из чијег крова расте трава. Вратиће бицикл тамо где га је нашао, па ће ручати чорбу („Што ниси јавио, заклали бисмо пиле!”), док се око његовог аутомобила у дворишту буду окупљале гуске.

И одједанпут, изгледаће му као да никуда није ни одлазио. „Глупе ли куће”, помислиће док буде сам себе гледао у оном стану од картона што подрхтава када испод њега протутњи аутобус 33 у оном тамо граду где се плаћа спавање, вода, ваздух, топлота и асфалт испод кола. Тамо где се плаћа чак и цвеће. Поново му је под стопалима тврдо набијена земља зарађена на пушку, кров изнад главе и лавеж паса напољу. Нестаје му филтера и он завија очеву шкију у тоалет-папир марке „Голуб”, а затим гледа у ватру.

Момо Капор (1937–2010) био је култна личност домаће уметности, познати и награђивани сликар, књижевник и новинар. Наклоност читалачке публике стекао је најпре кроз „Белешке једне Ане”, текстове који су излазили у листу „Базар”, а 1972. године и као књига у издању БИГЗ-а. Написао је неколико филмских сценарија, преко четрдесет романа, кратких прича, путописа и есеја. Његова књижевна дела преведена су на двадесетак страних језика, а слике излагане у Њујорку, Бостону, Женеви, Лондону и другим великим градовима широм света.

Ватра. Једноставног ли грејања. Најзад може да дише, јер то више није оно проклето централно грејање које суши грло и корен косе, ни киселкаста топлота плинских пећи, ни вечито зујање АЕГ система, на коме човек не може огрејати ни дланове ни душу, ни љубичасти пламен из пакла пећи на нафту, ни цицијашка топлота лондонских пећи на пени. То није отровни дах гвоздених наказа из студентског дома „14. децембар” код Железничке станице, кад се будио посут хладним пепелом каменог угља – то је ватра.
 Спаваће у хладној соби испод огледала за које је затакнуто пауново перо. У зору, испод топле перине, осетиће да га неко гледа. Видеће да су то фотографије; по десетак, дванаест фотографија у сваком раму, испод стакла упљуваног мувама. Видеће најпре себе на матурској слици: висока таласава фризура и дрзак поглед, лептир машна (цео разред сликао се са једном позајмљеном лептир машном од фотографа), а затим „Поздрав из ЈНА. Пула 1960.” и „Много поздрава из Венеције 1964.”

Видеће свог оца и своју мајку, повећане и ретуширане: мајци су обојили уста црвено, а оцу розете одликовања; између њих стоје он, ошишан до главе, сестра са јабуком у руци и три брата којих се не сећа – сва тројица са белегом смрти на челу – а даље, лево, три уоквирене споменице „Ваш син пао је јуначком смрћу. ФНРЈ захваљује...” и обојена разгледница Вука Караџића, још и његова диплома за прво место у јесењем крос-кантрију 1952. и фотографија дједа и бабе у народним ношњама, он седи, она стоји са положеном руком на његовом рамену и са неверицом гледа неку белосветску протуву покривену црном марамом по глави, „пази, птица!”. У кући нема никога, сви су се некуд разишли, сви сем оца, који пуши и и даље гледа у онај зид.
  Враћаће се закрченим друмом у дугој колони повратника што су по ко зна који пут поново пронашли своја презимена.

Број: 3694 2022.