High Tech

СУПЕРБИЦИКЛ

Последњих година на тржишту се појавило много различитих модела електричних бицикала, а сада се у трку укључује и прослављени произвођач који ће на тржишту приказати чудо после којег ништа неће бити исто, ни за професионалце ни за градске парк-возаче – е-маунтин бајк.

Када би вас неко питао шта је највећи инжењерски успех у последње време, за шта бисте се одлучили? Велики хадронски сударач? Илонова ракета „Спејс-екс” која може да узлети у свемир и слети назад на Земљу? Изум 3Д штампача? Наравно, одговор никако није лак пошто је техничка еволуција субјективна ствар: има и оних који ће негде у себи осећати да је највећи изум данашњице систем за откључавање мобилног телефона помоћу отиска прста.
   Ако сте од оних које не занимају „велике” теме попут освајања нових светова и расветљавања тајни физике, вероватно би требало да се усредсредите на оно што нова технолошка открића доносе вама лично: да ли ће квалитет вашег живота постати бољи захваљујући некој новој технологији. Када је у питању путовање с места на место, заштита природе и забава, тешко да ће нешто у скорије време успети да надмаши нови електрични маунтин бајк швајцарског произвођача „Спешелајзд”. На изради модела названог „турбо лево” у Турбо центру у Алпима радило је 19 водећих светских инжењера, укључујући и светски крем проналазаштва. Након три године испитивања и огледа, из лабораторије је коначно изашао бицикл који ће поставити нове стандарде.

Мотор

   Како би произвели најбољи могући мотор за своје чудо технике, људи из „Спешелајзда” одлучили су да се повежу са предузећем које има 110 година искуства у производњи мотора – немачким произвођачем „Брозе фарцојгтајле”. Агрегат настао из те сарадње има снагу од 560 вати и батерију која омогућава вожњу за 40 одсто дужу од било којег модела на тржишту.



   Продужено трајање батерије последица је занимљивог и досад невиђеног (и патентом заштићеног) начина употребе магнета у електромотору. Тај изум омогућио је и да се спречи највећа незгода које су досад имале батерије електричних бицикала – прегревање. Снага мотора довољна је да се бицикл сам, без окретања педала, узвере на врх брда (такозвани режим „вок-асист”). Нови бицикл је за 800 грама лакши од претходног модела, а уштеда је пре свега остварена захваљујући томе што су нови мотор и батерија 15 одсто мањи него раније.

Софтвер

   Електрични бицикли данашњице задају најтеже главобоље возачима због нерационалног коришћења батерије: потрошња енергије током помагања возачу се уопште не мења (или се мења на веома лош и непрактичан начин), било да бицикл иде по равном или се пење узбрдо. Код „турбо лево”, ту потрошњу прилагођава апликација „моушен контрол” (и за „андроид” и за „iOS”) помоћу уређаја названог „турбо конект јунит”. Апликација и уређај које је осмислио проналазач Марко Зондегер право су чудо. Сензори аутоматски препознају врсту подлоге по којој се бицикл креће и на основу тих података апликација предлаже режиме вожње, иако је веома једноставно и самостално подесити динамички ниво помоћи који ће мотор пружати бициклисти. Он се креће од „нежних” 35 одсто у еколошком режиму рада, до 100 одсто у турбо режиму. Наравно, рачунар ће препознати тренутке у којима притисак на бициклисту опада, те ће аутоматски фино подесити снагу мотора како би уштедео батерију. Могуће је и подесити циљ вожње на мапи и препустити рачунару да тамо доведе бицикл са енергијом која му је преостао у батеријама, уз најмање муке по возача.

Рам и геометрија

   Електромотор и издржљива батерија не јамче да ће вам након вожње сви бубрези бити на броју. Заправо, велики број електричних бицикала озлоглашен је управо због тога што њихова непрактична геометрија рамова и лоши системи за ублажавање удара, сваку и најмању неравнину на путу појачавају и шаљу податке о њој право на кичму бициклисте. Већ у првим тренуцима вожње „лево турбо” маунтин бајка схватићете да се не ради о таквом бициклу. Рам је израђен од угљеничних влакана помоћу нове и иновативне технологије назване FACT (композитна технологија напредне функционалности). Ради се о смеси са пажљиво осмишљеним и испробаним односом угљеничних влакана и епокси смоле која доприноси чврстоћи конструкције, као и начину и смеру у којем се угљенична влакна слажу унутар рама. Геометрија бицикла заснована је на оној коју има „стампџампер”, чувени модел предузећа „Спешелајзд”, те ће управљање бити милиметарски тачно.

Турбо

   Маунтин бајк био је врста бицикла која је крајем седамдесетих година прошлог века померила границе, не само бициклизма као спорта, већ и доживљаја вожње кроз природу у којем су добили прилику да уживају и рекреативни бициклисти. Он је истог часа постао и омиљени превоз калифорнијске контракултурне заједнице која је у њему видела отелотворени бунт према устаљеним нормама и стални извор адреналина и пустоловина. Како се ускоро навршава 35 година од када је „Спешелајзд” на тржиште избацио први модел маунтин бајка намењен масовној производњи – легендарни „стампџампер” – вероватно је сада симболично дошао тренутак да игру подигну на следећи ниво са моделом „турбо лево”. Цена ће бити упоредива са ценом новог моторног возила (од 4.600 до 11.500 евра), али тоне електричне забаве за село и град – спадају у гаранцију!

Број: 3496 2019.
Аутор: С. Н.